Eén keer per dag kan u de aangemaakte eFact-contacten verzenden. Dat kan u doen in het tabblad 'eFact'.



De contacten worden dan gegroepeerd per mutualiteit en tezamen doorgestuurd; dat noemen we een zending. In het tabblad 'Facturatie' krijgt u een overzicht van al uw zendingen. Hier kan u ook de status ervan opvolgen om zo een duidelijk overzicht te krijgen van uw uitbetalingen.




Er zijn verschillende mogelijke statussen. In eerste instantie zal deze op 'Verzonden' staan. Dit geeft aan dat de zending werd opgemaakt en verzonden. Vanaf dat de mutualiteit bevestigt deze te hebben ontvangen, zal de status veranderen naar 'In verwerking'.


Als alles goed gaat zal de zending vervolgens worden aanvaard in stap 1. Dat is een eerste, technische controle van de zending. Ten slotte verandert de status naar 'Aanvaard'. De mutualiteit geeft hierbij aan dat ze het gevraagde bedrag zullen uitbetalen.


Mediris heeft uiteraard geen toegang tot uw bankrekening, dus u kan best zelf verifiëren of de betalingen goed toekomen. Dat kan via het knopje 'Facturen afpunten'.

Hier krijgt u een overzicht van alle zendingen die aanvaard werden samen met de betalingsreferentie. U kan deze naast uw bankrekening leggen en zelf afpunten welke betalingen u al ontving.



Het kan ook gebeuren dat een zending geweigerd wordt. Dan zijn er twee scenario's.


Als de zending wordt geweigerd in stap 1, betekent dit dat er technisch iets verkeerd zit in de zending. De geweigerde contacten kan u terugvinden in uw lijst van te verzenden contacten.

Verifieer eerst in uw algemene instellingen of uw KBO- en bankrekeningnummer correct werden ingevuld. Lijken deze wel te kloppen? Neem dan contact op met onze helpdesk via support@mediportal.be 


Een zending kan ook worden geweigerd in stap 2. Dan gaat het over inhoudelijke fouten in de contacten. Deze zal u terugvinden in uw lijst van te corrigeren contacten.

Zulke fouten kan u zelf corrigeren aan de hand van dit artikel.