Via het tabblad "Tel. Consult" krijgt u een overzicht van de telefonische consulten. Deze kunnen toegewezen zijn aan u, nog niet toegewezen of afgewerkt. Wanneer een telefonisch consult behandeld moet worden, staat er een rood cijfer in het tabblad. 

Om de gegevens van een patiënt te noteren klikt u op "Registreer telefonisch consult".




1. Patiënt

Door het rijksregisternummer van de patiënt in te vullen zal u elektronisch kunnen voorschrijven en factureren. Dit werd normaal gezien door het onthaal al ingevuld.

 



2. Huisarts

Wanneer het rijksregisternummer van de patiënt werd ingevuld, zal in deze stap automatisch de GMD-houder verschijnen. U kan deze nog aanpassen of verwijderen indien nodig.

 



3. Betreft

In geval van een gewone wachtdienst zullen deze gegevens al ingevuld zijn. Pas aan indien nodig.

 


4. Subjectief

Hier kan u de anamnese registreren. U kan de juiste termen opzoeken via de zoekbalk of een selectie maken in de ICPC2-codes. Afhankelijk van de wachtpost is coderen verplicht.

Onderaan hebt u een vrij veld voor de symptomen.

 


5. Objectief

Hier kan u het klinisch onderzoek uitschrijven en de parameters registreren. In het geval van een telefonisch contact vindt geen fysiek klinisch onderzoek plaats.

 


6. Evaluatie

Hier moet u de urgentie van het contact evalueren en een diagnose stellen. De codering hiervan werkt hetzelfde als in de stap "Subjectief", namelijk via het zoekveld of via een selectie uit de ICPC2-boomstructuur. Er is ook weer een vrij veld voorzien.


Ook moet u het verdere beleid voor dit contact selecteren. Zo kan u bv. aangeven dat een huisbezoek of een raadpleging ingepland moet worden. Dan komt dit weer terecht in het overzicht van de onthaalmedewerkers, die dit kunnen inplannen met de patiënt.

 


7. Medicatie

Hier kan u geneesmiddelen voorschrijven. Hiervoor dienen volgende zaken in orde te zijn:

  • U hebt een geldige eHealth-sessie nodig. Klik hier voor meer info.
  • U hebt een telefoonnummer ingevuld in uw accountinstellingen. Enkel het veld voor het gsm-nummer is niet voldoende.
  • Voor elektronisch voorschrijven moet het rijksregisternummer van de patiënt zijn ingevuld. Zo niet, dan kan u nog kiezen om een klassiek voorschrift aan te maken.


Zoek het juiste geneesmiddel op in de zoekbalk. Dat kan op productnaam, stofnaam of OTC-product. Vul de posologie in en bevestig. Het voorschrift is aangemaakt wanneer de Recipe-ID (RID) verschijnt. De patiënt kan met de eID naar de apotheek gaan, maar u kan indien nodig het bewijs van voorschrift ook nog afdrukken of doormailen. 

 


8. Andere behandeling

In deze stap kan u nog enkele bijkomende zaken registreren:

  • Technische prestaties: de prestatiecodes worden dan automatisch toegevoegd aan de erelonen
  • Verwijzing: zo kan u verwijsbrieven opmaken voor bv. de spoeddiensten, een specialist, een kinesist, ... De verwijsbrieven naar de spoeddiensten worden doorgaans elektronisch verstuurd, maar we raden aan om deze alsnog af te drukken en mee te geven met de patiënt
  • Labo-onderzoek: bv. voor een bloed- of urineonderzoek
  • Andere behandeling: hiermee kan u een vaccin, inspuiting of een wondzorg registreren

 


9. Ongeschiktheid

Hier kan u een ongeschiktheidsattest aanmaken, voor de werkgever en/of voor de mutualiteit. Vul hiervoor de gevraagde gegevens aan.

 


10. Ereloon

Hier krijgt u een overzicht van de prestatiecodes. Hoe de betaling tijdens een gewone wachtdienst verloopt, verschilt van wachtpost tot wachtpost. Bij vragen kan u zich richten aan de wachtpostmanager.


Tijdens een weekwacht kan u de prestaties zelf registreren via Mediris eFact indien u een actieve licentie hebt. Zo niet, dan kan u de erelonen manueel registreren op de software die u in uw praktijk gebruikt.



11. Afwerking

In deze laatste stap kan u het contact afwerken en verzenden naar de huisarts. Via de pop-up krijgt u nog een paar extra opties, bv. dat u een kopie van het verslag wilt ontvangen of dat u het verslag wilt publiceren op de hubs.