Door een eAttest aan te maken geeft u aan dat de patiënt het volledige bedrag aan u betaalde. De patiënt zal het bedrag van de terugbetaling zelf ontvangen van de mutualiteit. 


Maak een nieuw contact aan en vul het rijksregisternummer of BIS-nummer van de patiënt in. Bij een volgende keer zal u deze patiënt ook op naam kunnen terugvinden.




De verzekerbaarheid van de patiënt zal verschijnen. Om elektronisch te kunnen factureren dient de patiënt aangesloten te zijn bij een Belgische mutualiteit. Is dat niet het geval, dan zal u nog een papieren getuigschrift moeten opmaken.



De datum van het eAttest staat standaard op de huidige datum. Het is niet mogelijk om deze te wijzigen. Vond het patiëntencontact plaats op een eerdere datum, dan bent u genoodzaakt om een papieren getuigschrift op te maken en aan de patiënt te bezorgen.


Als de patiënt bij u komt op voorschrift van een andere zorgverlener, dan kan u dit rechts ook invullen, samen met de datum van het voorschrift. Let op, het is niet de bedoeling om uw eigen naam hier in te vullen, dit kan namelijk tot weigeringen leiden. Uw gegevens worden standaard verzonden naar de mutualiteit.



Vervolgens kan u de gewenste codes invoeren. Dat kan ofwel manueel via het zoekveld, ofwel door een contacttype te selecteren uit de lijst. U leest alles over de contacttypes in dit artikel.

De juiste conventietarieven worden automatisch opgehaald op basis van de verzekerbaarheid van de patiënt.


Indien gewenst kan u een supplement toevoegen door het te betalen bedrag aan te passen.

Naast het betaalde bedrag kan u de betaalwijze nog aanduiden.



Via het potloodje naast de code kan u nog enkele zaken aanvullen, zoals:

  • Facturatie aan 50%
  • Behandeld lid (links/rechts)

 

Als de nodige codes werden toegevoegd, kan u links onderaan het eAttest aanmaken. Deze wordt op dat moment verstuurd naar de mutualiteit. U krijgt ook meteen te zien of het eAttest werd aanvaard. De patiënt zal binnen een tweetal dagen de terugbetaling ontvangen.