In de stap "Financieel" van een consultatie kan u uw prestatie registreren aan de hand van een of nomenclatuurcode of een prestatietype. De afwerking kan op verschillende manieren gebeuren:



U kan eventueel supplementen toevoegen door middel van de transparantiecodes of door het totaal honorarium aan te passen.


Bij het bevestigen van een betaling kan u ervoor kiezen om het betaalbewijs naar de eBox van de patiënt te versturen. Het is verplicht om een betaalbewijs te bezorgen aan de patiënt (via de eBox, per mail of op papier).


a. Derdebetalersregeling (eFact)


De patiënt betaalt hierbij enkel het remgeld en een eventueel supplement, u ontvangt het resterende bedrag van de mutualiteit in kwestie. Zorg ervoor dat het vakje "Derdebetaler" aangevinkt staat naast de nomenclatuurcode.


Wanneer u de betaling onderaan registreert, kan u de betaalwijze nog aanduiden. Deze wordt opgenomen in de documenten voor uw boekhouding.

 

 

Let op, deze prestaties worden niet meteen verstuurd naar de mutualiteit nadat u de betaling registreert. Achteraf moeten de contacten nog verstuurd worden via eFact (max. 1 keer per dag). Meer informatie over deze opvolging leest u hier.



b. Elektronisch getuigschrift (eAttest)


Hierbij betaalt de patiënt het volledige bedrag aan u en zal de patiënt zelf de terugbetaling ontvangen van zijn of haar mutualiteit. Het vakje "Derdebetaler" moet hierbij zijn uitgevinkt. Let op, een eAttest kan enkel op de dag zelf worden aangemaakt.

 


Tijdens het registreren van de betaling is het belangrijk dat er "eAttest" staat bij de afwerking. Hierna wordt het eAttest meteen verstuurd naar de mutualiteit.

 



c. Klassiek getuigschrift (papier)


Soms is het niet mogelijk om elektronisch te factureren, bv. wanneer de patiënt niet aangesloten is bij een Belgische mutualiteit of wanneer u achteraf nog een eAttest wenst aan te maken (niet op de dag van het contact).


In dit geval dient u een papieren getuigschrift te bezorgen aan de patiënt. Dit kan u ook registreren in Mediris, zodat dit mee opgenomen wordt in de exports van de erelonen.


Ga na of het vakje "Derdebetaler" is uitgevinkt. Bij het registreren van de betaling duidt u "Klassiek getuigschrift" aan. Verder kan u het ereloon en de betaalmethode bevestigen, alsook het boekjenummer toevoegen.

 



d. Zonder getuigschrift


Het is ook mogelijk om betalingen te registreren die niet gekoppeld zijn aan een nomenclatuurcode. Bij de prestatietypes kan u de naam van de behandeling registreren alsook het gewenste bedrag.