Het kan voorvallen dat een contact geweigerd wordt door de mutualiteit. De reden van weigering is steeds zichtbaar via het potlood-icoon naast het contact, maar deze kan soms nogal cryptisch zijn. Daarom lijsten we hieronder de meest voorkomende weigeringen voor u op.


Vindt u het antwoord op uw vraag niet terug? Dan kan u best rechtstreeks contact opnemen met de mutualiteit in kwestie.


INHOUDSOPGAVE


[R500522 / R500622] CG1/CG2 - Datum eerste verrichte verstrekking


Probleem: De CG1/CG2-codes bepalen wat het eigen aandeel is van de patiënt. Als het statuut van de patiënt wijzigt, veranderen deze codes ook mee. Wanneer de patiënt recent van statuut veranderde kan het zijn dat de CG1/CG2-codes niet up-to-date zijn.


Oplossing: Haal de verzekerbaarheid opnieuw op door op de dubbele pijlen te klikken naast de derdebetalerstatus en werk het contact opnieuw af links onderaan.

We raden aan om de verzekerbaarheid standaard opnieuw op te vragen bij de aanmaak van een nieuw contact.




[R501940] Bedrag verzekeringstegemoetkoming


Probleem: Wellicht is de patiënt recent van statuut veranderd, waardoor de CG1/CG2-codes en bijgevolg de bedragen niet meer up-to-date zijn.


OplossingHaal de verzekerbaarheid opnieuw op door op de dubbele pijlen te klikken naast de derdebetalerstatus en werk het contact opnieuw af links onderaan.

We raden aan om de verzekerbaarheid standaard opnieuw op te vragen bij de aanmaak van een nieuw contact.


 



[R502405 / R502640] Voorschrijver


Probleem: Hier zijn verschillende oorzaken mogelijk. Vaak gaat het over prestatiecodes die enkel op voorschrift uitgevoerd kunnen worden. In dat geval is het ook noodzakelijk om de voorschrijver en de datum van het voorschrift in te vullen.

Het kan ook zijn dat het contact geweigerd wordt omdat u uzelf als voorschrijver hebt ingevuld.


Oplossing: Zoek de juiste arts op als voorschrijver en vul ook de datum van het voorschrift in. Hierna kan u het contact links onderaan opnieuw afwerken.




Indien u uzelf als voorschrijver had ingevuld, mag u de voorschrijver weer verwijderen. Uw gegevens worden standaard toegevoegd aan het contact.




[R502255] Aantal eenheden overschreden


Probleem: Voor sommige nomenclatuurcodes werden regels vastgelegd over het aantal keren dat deze aangerekend mag worden in een bepaalde periode. Deze foutmelding geeft aan dat de code te vaak gefactureerd werd binnen de vastgelegde periode.


Oplossing: Ga na of de perioderegels van de nomenclatuurcode correct werden toegepast en of u het contact niet per ongeluk twee keer hebt aangemaakt en ingediend. Bij verdere vragen neemt u best contact op met de mutualiteit in kwestie.



[R503411] Behandeld lid


Probleem: Voor sommige nomenclatuurcodes is het verplicht om aan te geven aan welke zijde de prestatie werd uitgevoerd.


Oplossing: Klik op het potloodje naast de betreffende code en duid het behandeld lid aan.



[R500438] Verstrekking moet verplicht vergezeld worden van een andere verstrekking op dezelfde dag


Probleem: Voor sommige nomenclatuurcodes is het noodzakelijk om een betrekkelijke verstrekking aan te duiden. Hiermee geeft u aan bij welke code deze hoort. Vaak gaat het om supplementen die bijvoorbeeld 's avonds aangerekend kunnen worden.


Oplossing: Klik op het potloodje naast de betreffende code en duid de code aan waarop deze betrekking heeft.





[R500547] Datum eerste verrichte verstrekking meer dan 1 maand groter dan gefactureerde maand


Probleem: Voor mutualiteit 600 mogen de data van de ingediende contacten slechts 1 maand van elkaar verschillen.


Oplossing: U zal de contacten over verschillende zendingen moeten verdelen. Dat kan u doen door enkele contacten te selecteren. Let erop dat de data niet meer dan 1 maand uit elkaar liggen. De volgende dag kan u de volgende contacten opnieuw verzenden.